Vänner!
I UNT från den 22 september når oss nyheten att byggandet av Ulleråker kostar mer än väntat. UNT 2018-09-22
För alla som har läst om byggprojekt tidigare så kommer det knappast som någon överraskning men 69 miljoner kronor är en saftig konsultnota. Jag har absolut ingen kunskap om byggbranschen och vad som brukligt att betala för ett projekt av Ulleråkers storlek men en expert som UNT talat med menar att kostnadsnivån är dubbelt så hög som normalt. Enligt Erik Pelling
(S) så finns det en budget för projektet och “konsultkostnaderna följer
projektet” men Liberalernas Mohamad Hassan hävdar att en budget för
konsultkostnaderna saknas.
Rimligen måste ett projekt av Ulleråkers storlek ha en budget och som nyfiken men oinsatt är det svårt att veta om det är samma budget som Pelling och Hassan pratar om.
Om vi för enkelhetens skull antar att budgeten finns är det märkligt att Pelling vill ha en extra redovisning över hur pengarna använts.
Jag har full förståelse för att han i tidningen lite bekymrat uttalar
sig om att 69 miljoner är mycket pengar, det vore politiskt dumt att
säga annat. Men om budgeten inte är spräckt utan allt går enligt plan så
finns det knappast något behov av en extra redovisning. Det kostar ju
också pengar och resurser att ta fram.
Om
det nu framkommer att pengar använts på ett felaktigt sätt vad tror vi
blir resultat, kommer några tjänstemän få sparken? Tveksamt. Kommer
kommunen kunna få tillbaka delar av beloppet? Ytterst tveksamt så länge
konsulterna sköt sitt jobb och avtalet följts enligt alla regler.
Det
här behöver inte alls vara en “skandal” för även om kostnadsnivån enligt
experten är dubbelt så hög som vanligt kan det kanske förklaras med
allt krångel med grundvattnet och diverse tekniska svårigheter som byggandet på åsen innebär. Men Pellings
vilja att ha en extra redovisning talar för att kostnaderna har
sprungit iväg, i jakten på att snabbt få fram ny bostäder till det
växande Uppsala. Den fråga som varje läsare bör ställa sig är att om
budgeten hade varit 10 procent lägre hade pengarna använts mer effektivt?
En sista sak innan vi släpper Ulleråkerprojektet för den här gången. En detalj som jag fastnade för var att konsulter
som arbetar med kommunikation och marknadsföring har kostat 864 000!
Här har man börjar marknadsföra ett projekt där spadtagen knappt har
tagits, området ligger attraktivt till och bostadsbristen i Uppsala är
hög. Efter att snabbt ha scannat nätet fick jag fram en UNT artikel från 2017-06-27 http://unt.se/nyheter/uppsala/450-lagenheter-planeras-i-ulleraker-4690965.aspx med reservation från att det kan ha skett ändringar sedan dess så är av det 450 bostäder
varav 250 hyresrätter och 200 bostadsrätter. Eftersom alla är överens
om att det råder bostadsbrist i Uppsala så gäller fortfarande en av ekonomins
viktiga grundlagar. Tillgång. Och. Efterfrågan. Finns det lite av en
vara (bostäder) och stor efterfrågan behöver man inte reklam för att
sälja den. Ännu märkligare blir det när kommunala pengar går till att
göra reklam för bostäder som ska säljas av privata företag, dem
företagen ska såklart betala sina marknadsföringskostnader själva!
Summa summarum: Området
lär sälja sig själv och är man intresserad av att flytta till Uppsala
när bostäderna är färdiga så lär det vara stört när omöjligt att inte
höra talas om Ulleråker bostäderna. Se där 864 000 som man kunde gjort något roligare för.
Den
moderna arkitekturen är säkert ett ämne som kommer att återkomma gång
efter annan men snälla klicka på länken och se själv det blivande
resultatet ett dåligt lastat containerskepp?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar