Leta i den här bloggen

tisdag 23 oktober 2018

Elev på skolan knivhotad, skolan berättar inget för föräldrarna

Vänner! 
Idag ska vi prata om ledarskap. Inlägget kommer inte handla om partipolitik. 
Tänk dig att du är omgiven av värdeord som “vi gillar olika” jag lyssnar på vad min kompis säger” “Jag ska vara schysst mot mina kompisar” risken är stor att du hittar likande floskler uppsatta på en skola nära dig.  
Tänk dig då att  det tar föräldrarna tre dagar att få reda på att deras grabb blivit knivhotad på skolan av en annan elev och att grabben som blev hotad går i mellanstadiet. Tror du att det var skolan som informerade föräldrarna om knivhotet men att det tog tre dagar att gå igenom “krismanual för hot på skolan”? Såklart inte det var barnet själv som till slut berättade om det inträffade för föräldrarna.  
Det här utspelade sig på Österbyskolan i Östhammars kommun i slutet av september.    UNT 2018-10-02  
Pappan till grabben berättar “ En lärare kom fram och beslagtog kniven, men efter det har det inte hänt så mycket. Jag har försökt prata med rektorn på skolan, men når inte fram. Killen går kvar på skolan, men min son vågar inte gå dit 

Pappan har fått höra att hans son blivit knivhotade men får inte prata med rektorn för skolan! Man tar sig för pannan! Det ska sägas att det finns skräckexempel på hur föräldrar ringer hem till lärare och skickar hotfulla mail för att deras lilla gullunge ska få höga betyg. Det här är en utveckling som inte skulle tolereras av någon annan yrkesgrupp men i skolans värld är det tyvärr vardag. MEN.  
När det kommer till att barn som mobbas får det stöd som behövs ska föräldrarna ligga på skolan och tjata eftersom det är skolans ansvar. På Österbyskolan finns uppenbarligen en rektor som är helt olämplig för sitt uppdrag. Visst vi kan dra några försvar för agerandet som vi sen slår hål på. Rektorn fick kanske reda på det dagen efter om det var sent på dagen som knivhotet ägde rum. Det var kanske en miss i kommunikationen, klassföreståndaren (det hette så på min tid) är kanske den som ska informera föräldrarna då läraren troligtvis har haft kontakt med föräldrarna innan.  Men tre dagar går och det är barnet själv som berättar för föräldrarna vad som hänt! Man explodera ju inombords över hur dåligt skött det här är.  

Nollvisioner mot mobbing är bra men troligtvis inte realistiskt men när skolan får ett sånt här fall går det inte att blunda. Skolan har exempelvis inte polisanmält händelsen.  
Rektorn säger “ Vi har inte polisanmält händelsen, men jag vill inte kommentera mer. UNT- Vad hände med kniven? “Jag har inga kommentarer till det” UNT Pojkens pappa tycker inte ni gjort tillräckligt. Har du någon kommentar till det? Rektorn –Nej jag vill inte spekulerar i varför pappan tycker som han gör. Vi har satt in de insatser som vi bedömt nödvändiga 
Pappan kanske tycker som han gör för att hans barn blivit knivhotat och du håll käften om det i tre dagar! Skrämmande svagt ledarskap! Med såna här rektorer hjälper det inte med vilka mumbojumo kurser hon skickas till, hon måste bort. Imorgon fortsätter vi med del II om den här tråkiga historien för det blir inte bättre.

DTM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar